ERZİNCAN ÖLÇME DEĞERLENDİRME MERKEZİ

PİSA 2018 Türkiye Ön Raporu Açıklandı

PİSA 2018 Türkiye Ön Raporu Açıklandı

Türkiye'den PISA 2018'e 186 okuldan 6 bin 890 öğrenci katıldı. Her PISA'da fen bilimleri, okuma ve matematik alanlarından birine odaklanılıyor. Bu yılki tema okuma. PISA 2018'de özellikle dikkate alınan test olan okumada Türk öğrencilerin yüzde 74'ü en az seviye 2 düzeyinde performans gösterdi. Bu seviyedeki öğrenciler arasında orta uzunlukta bir metnin ana fikrini anlayabiliyor ve belirgin bilgileri ayrıt edebiliyor. Matematikte ise öğrencilerin yüzde 63'ü en az seviye 2 beceri düzeyini yakalarken, yüzde 5 yüksek performansa sahip. Tüm testlerde PISA 2018'in zirvesindeki Çin'den Pekin, Şangay, Jiangsu, Zhejiang grubunda bu oran yüzde 44'ü geri bırakırken, Singapur'da yüzde 37 ve Hong Kong'taysa yüzde 29 oldu. Fen bilimlerinde ise her 4 öğrenciden 3'ü en düşük seviye 2'yi yakalarken, sadece yüzde 2 seviye 5-6'ya çıkabildi.

PISA araştırmasındaki her üç alanda da ülkemizin puanları 2015'e göre arttı. Okuma becerileri alanında 38 puan, matematik okuryazarlığı alanında 34 puan, fen okuryazarlığı alanında ise 43 puan artışı elde edildi. Özellikle fen ve matematik okuryazarlığı alanlarında alınan puanlar şu ana kadar Türkiye'nin katıldığı PISA araştırmalarında elde ettiği en yüksek puanlar.

Tüm OECD ülkeleri içerisinde her üç alanda da puanlarını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde artıran üç ülke var, Türkiye bunlardan birisi. Bir diğer deyişle Türkiye'de her üç alanda da önemli bir iyileşme söz konusu. Diğer taraftan Türkiye, hem matematik hem de fen puanlarını en çok artıran ülke oldu. Okuma puanını da en çok artıran ikinci ülke olduk. Bu sonuçlar sevindirici.


PISA araştırmasına 2015 yılında 72 ülke, 2018 yılında ise 79 ülke katıldı. 2015 yılına göre ülke sıralamamız okuma becerileri alanında 10 basamak, matematik okuryazarlığında 8 basamak ve fen okuryazarlığında 15 basamak yükseldi. PISA 2015'te Türkiye'nin sıralamada en düşük performans gösterdiği fen okuryazarlığı alanı PISA 2018'te en fazla başarının gösterildiği alan oldu.

Puan ve sıralamalardaki iyileşmeler burada da kendisini gösteriyor. İkinci ve üst yeterlilikler düzeylerindeki öğrenci oranlarımız 2015 yılına göre önemli miktarda arttı. Örneğin okuma becerileri alanında 2015 yılında yüzde 60 olan bu oran 2018 yılında yüzde 73,9'a; matematik okuryazarlığı alanında 2015 yılında yüzde 48,7 olan bu oran 2018 yılında yüzde 63,4'e yükseldi. Benzer şekilde fen okuryazarlığı alanında 2015 yılında yüzde 55,6 olan bu oran 2018 yılında yüzde 74,8'e yükseldi. Burada da en iyi iyileşmenin fen okuryazarlığı alanında olduğunu görüyoruz.

 

 OECD raporuna göre, 2003 ile 2018 yılları arasında 15 yaş grubu öğrenci sayısı arttığı halde her üç alanda da iyileşmenin olduğu tek ülke, Türkiye'dir.



PİSA 2018 Türkiye Ön Raporuna Ulaşmak İçin Tıklayınız

Kurutilek Mahallesi No1 Merkez/Erzincan - Burak ÖZGÜL(Kurum Müdürü) 05053103871 Orhan ÖZTÜRK(Müdür Yardımcısı) 05377791877

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.